Rest in peace • ROGER EKLÖF (1963 – 2012)

I just found out that a friend of mine passed away yesterday. It wasn’t one of those friends that I hung out with all the time. Actually I had not seen Roger Eklöf for many years. But we found each other on Facebook after many years and spoke often about “old times”.

First time I met him was at a party back in 1984. He had recently moved to Stockholm from the higher and northern parts of Sweden.  I remember him being so funny. Great lovable accent that made me laugh a lot. A very endearing man, no doubt.

In the 1990s our paths crossed again and we used to hang out with mutual acquaintances. The conversations I had with him were often about politics and music. And those would last far into the night. I was always so very impressed by his “left” views which I fully shared. He was incredible well spoken and had great knowledge and rational beliefs. Either it was working class matters or injustice in the world. He had a very logical and wise way of thinking and most of all a very humanitarian point of view. I would have easily voted for him!

Another passion he had was music. All his friends know this. Because not only was he a living encyclopedia when it came to music, he was an excellent guitar player himself. We had endless topics about Jimi Hendrix, Deep Purple, Yngwie,  Frank Marino, Rainbow, he loved it all!

About a year ago a mutual friend of ours, Jens Kask, passed away and Roger and I were sad about this and discussed the unfairness of Jens passing away so early in life. Without premonition Roger has now joined his friend.

By reading all the comments on his Facebook I can tell that he was a very loved man and that he made a deep impact on the people he met, one way or another.

To me it seemed like Roger lived life to its fullest. I am not entirely sure about the cause of death, but apparently he had a cardiac arrest. I am very sorry about this news. He was way to young to say goodbye yet and will be missed.

My condolences to his dear family, relatives and close friends  : (

I dedicate this song to you Roger!  “Air the Bach” –  A wonderful piece played by Uli John Roth.

13 Responses to “Rest in peace • ROGER EKLÖF (1963 – 2012)”

  1. Anonymous Says:

    Godmorgon vänner och värld.
    Har väl nu hämtat mig från chocken en aning vad det gäller en väns bortgång. Roger var en fantastisk godhjärtad medmänniska och vän, en sann stor musikälskare och gitarrist. Han tog med sig en ödmjukhet som få människor besitter till Hårdrockens Väsby på 80-talet, ja han kom ju från Boden ….och jag tror den behövdes där då.

    Från den ena dagen till den andra, jag vaknar och han är borta, det känns bara tomt och en enorm tystnad på något sätt…..en obehaglig sådan tystnad.
    Livet är så skört, det känns verkligen så viktigt att vårda relationer och vänner, har ju jag själv inte direkt varit världsbäst på det genom åren och det här får ju mig verkligen att tänka till ännu en gång.
    Roger, jag gör som du, jag fortsätter hylla livet med musik, för det var precis det du gjorde! Jag är så glad att jag hann skriva till dig och tala om hur mycket jag uppskattade vår kontakt!..…och med dig visste jag att jag kunde vara ärlig om mitt eget liv.
    ”Det enda som är beständigt är förändringen”.. ja, det är alldeles sant, men att lära sig acceptera den….…..det är någonting helt annat!!

    Mina tankar går till din familj och anhöriga.
    Tack Roger, vi ses! / Thomas

    Like

  2. Hej kära Roger , har inte riktigt förstått vad som har hänt min fina vän som gav mig ett nytt hop på vänner som gillar hårdrock . Du sa strunta i de som var elaka mot dig . Du har en sådan engeri snäll söt kvinna , de fattar inte vad de beter sig mot min vän . . Jag vill att de ska vara en dröm han kommer till baka med sitt leende han gav mig . Vi hade mycke trevliga samtal , tackar för tiden jag fick vara din vän . Är så ledsen sörjer dig min vän .. Man ska vara rädd om sina vänner extra man vet aldrig när man mister sina vänner . Jag känner stor tom het utan dina skämt utan din vänlighet .De gör ont ,spelar din musik smak mycke Yngwie tårarna faller ner för mina kinder de gör ont veta att du inte finns <3 älskade vän kom till baka .

    Mina tankar går till din familj och släkt och vänner .. Vi ses / Cecilia

    Like

  3. Jag kan inte fatta att du är borta Roger Du var otroligt duktig på Hårdrockens historia och vi hade många och långa samtal kring udda bortglömnda artister !! Du var en av få som hängde med i all fakta kring rock historien som jag ofta pratar om, Jag hittade helt enkelt en själsfrände inom musik och hans namn var Dr Roger. Det är med tårar rinnande jag skriver detta.Du lämnar ett otroligt stort tomrum efter dig och en stor saknad !! En otroligt varm person bodde i dig !! vi hade planerat en vinyl kväll framöver ! Vila i frid Roger !! Nu får du träffa din absolut största idol Mr Jimi Hendrix !!!

    Vila i frid Roger / Du saknas :(

    Like

  4. Roger var min styvpappa. Han hade ihop det med min mamma både som ung och även nu senare i livet. Emma är som en lillasyster för mig. Han lärde mig spela hårdrock på riktigt, jag fick inte spela några kent låtar i hans hus. Nog kommer man sakna honom.

    Like

  5. Vila i frid Kära Kusin <3
    Har gått i ett vakum av nostagi från vår uppväxt som bara framkallar roliga minnen med mycket kärlek och släktsammankomster :) Nu är du den första i vår generation av oss kusiner att gå bort på detta tragiska sätt i alldeles för unga år men som även vår morfar/farfar hans döttrar och söner gjort i samma ålder. Vill skicka många stora <3 :an till dig och är det kanske för att alla hade så "stora" <3 :an som rymde så mycket värme och kärlek att dessa inte orkade slå längre ? Hoppas du kommit till en plats med mycket musik som ditt <3 brann för. Kram Susanna.

    Like

  6. Roger var en arbetskollega till mig för många år sedan vid Sollentuna sjukhus! När jag tänker på Roger så får jag ett leende, en person som Roger var alltid där, fanns alltid till för andra och hjärtat på rätt ställe! Cool kille som alltid satte oss andra i främsta rummet, och som alltid hade ett leende!Det är med stor sorg att ta farväl, Roger! Vila i frid, min vän <3

    Like

  7. Anders Ringman Says:

    Fint skrivet, Tallee. Jag tror aldrig jag mötte Roger men det är hursomhelst tragiskt när någon rycks bort i så ung ålder. :-(

    Like

  8. Tomas Mezmerized Sjöqvist Says:

    Tomas Mezmerized Sjöqvist Verkligen Respekt till er alla som följt upp å sörjer denna fina vän snubbe å otrolig duktiga metal gitarrist,Roger va å e en härlig lirare å true friend som verkligen spred glädje å kärlek som ba helt appropå ingenting kunde överraska en me tok å galenskap va ju lixom våran grej;Du e för evigt i mitt hjärta ,Javet U will return,om ej så kommer ja leta upp dej där du e så partar vi vidare,kramisar min vän LuvU♥♥♥

    Like

  9. Roger du kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag minns så väl första gången ja träffade dig. Du var min dotters kontaktperson. Hon hade haft andra innan dig så jag förväntade mig någon strikt och lite stel person. Men där hade jag fel. För där var du med din värme,generositet och glädje. Du gav min dotter så mycket under denna tid och även mig oxå då jag fick se henne må bättre och bättre. Ni fortsatte er vänskap när din tid som hennes kontaktperson var slut. Jag vet att du betydde otroligt mycket för henne och var en kär vän. Vi båda kommer alltid att ha en plats i våra hjärtan för dig Roger. Vi saknar dig så. Ha de bäst så ses vi någon gång. De vet jag. Kram ♥

    Like

  10. Anonymous Says:

    Roger jag och Tessan var upp till din minnesplats på åsen i onsdags, Vi la en blomma där och satt ner en stund och minndes dej. Vi träffade Eddie där oxå. Jag vet att de är många som går dit och sitter ner en stund och tänker på alla fina minnen dom har med dig. Vill oxå att du ska veta att de går bra för Tessan. Hon sköter sig. Men hon saknar dig så enormt mycket Roger. Tessan , jag själv och alla andra av dina vänner känner en stor tomhet här utan dig. Men en dag ses vi igen. Kram Roger <3

    Like

  11. Anonymous Says:

    Vi syns roger. Christer

    Like

  12. Basse loppers Says:

    Roger ! Tack för alla skratten du gav oss ,alltid med glimten i ögat , & tack för alla sköna coola riff du bände fram på gitarren ,du är saknad “Käken”

    Like

  13. Therese Says:

    jag saknar dig smärtsamt mkt, älskade vän.. <3

    Like

Leave a Reply

